Gyllenhammar om slakten av Volvo

Intervjun i veckans Di Weekend med det sena 1900-talets mest uppmärksammade svenske storföretagsledare Pehr G Gyllenhammar i Volvo (1971-93) är intressant på många sätt.

Gyllenhammar, 81 år, är nybliven pappa, bor på Östermalm i Stockholm och arbetar full tid som egen konsult åt olika större företag:

”Jag tycker att man förstört hela Volvo sedan jag lämnade, nedmonterat Sveriges och Nordens största industri i rasande takt utan att få något för det.”, säger han.

Min invändning är att börsnoterade Volvo lastbilar och andra tunga fordon är ännu starkare idag, dessutom i en svår tid, sedan man också köpt Renaults lastvagnar. Aktieägarna har fått betalt en hel del vid utförsäljningen 1995 av livsmedelssektorn (Abba, Felix, m fl ) liksom läkemedelssektorn 1998 med Pharmacia i spetsen.

Dock var det ut nationell synpunkt ett misstag att sälja Pharmacia som splittrades upp. Många av forskarna där har sedan startat egna företag i Sverige, varav en del framgångsrika.

Volvo Personvagnar såldes 1999 till Ford som självt råkade i kris, drygt tio år senare skickadea Volvo vidare till kinesiska Geely. Det är i hög grad osäkert om Volvo på egen hand hade kunnat klara kostnaderna för utveckling av nya personvagnar. Det är därför vågat av Gyllenhammar att påstå att det skulle ha blivit så mycket bättre för Volvo Personvagnar om ägandet hade stannat i Sverige.

Annonser

There are no comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: