Företagsköp rör om i grytan

Var diskussionsledare på ett seminarium om företagsköp med riskkapitalister, familjeföretagare, advokater och revisorer samt corpfolk som letar upp och mäklar affärerna. Särskilt intressant var att flera olika parter numera försöker hålla bankerna utanför affärerna, de som tidigare stod som fadder för en hel del försäljningar av företag. Nu får bankerna ofta nöja sig med att låna ut pengar till ränta för någon enstaka procent.

Just de låga räntorna har gjort att företagen värderas högt, dyrt att köpa dem eftersom de inte behöver ge särskilt mycket överskott för att betala räntor och amorteringar.

Intressant att höra en erfaren riskkapitalist i Köpenhamn som har till uppgift att sälja inköpta företag med vinst efter en handfull år och under den korta tiden försöka förbättra det inköpta företaget, ofta genom att slå ihop det med andra i samma bransch. Eller sälja ut delar av det som passar bättre hos någon annan. En kritiserad bransch för just kortsiktighet och avancerad skatteplanering.

Men viss nytta gör branschen för allt vårt gemensamma pensionskapital som ofta placeras och förräntas bättre hos riskkapitalister, dock med ännu bättre utdelning för inblandade direktörer. Riskkapitalet bidrar också till att familjer som ändå ska sälja sina företag i allmänhet får bättre betalt.

Motsatsen till kortsiktigheten är Johan Andersson, VD i pappan Rune A:s företag Mellby Gård, som hel- och deläger ett 20-tal bolag, huvudägare i två börsnoterade KappAhl och Duni. Där köper man för att behålla och utveckla i de mest skilda branscher utan inbördes samband, allt från P-automater till svinuppfödning, mode till traktorförsäljning tillverkning av småhus (Älvsbyhus), mm. Inte bara köp av företag utan också start av nya som kan konkurrera, exempelvis snabbt expanderande Smarteyes i en bransch där optiker uppenbarligen ”tjänat för mycket”.

Assa Abloy har köpt 125 företag sedan 2006 och seglat upp som etta inom lås, en världsmarknadsandel på 10 procent och större än vad konkurrenterna nr 2 till 6 är sammanlagt. En ny framgångssaga, visserligen i hög grad genom företagsköp, att lägga till världsföretag som Ikea, H & M samt Tetra Pak som vuxit främst genom att själva öppna nytt.

Men det är svårt att helt döma ut kortsiktighet. Att röra om i grytan bidrar många gånger till ökad aktivitet, att företag får sitt ”rätta” värde. Baksidan är ibland onödiga nedläggningar för att vinsten inte anses tillräckligt hög.

Annonser

There are no comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: