Gyllenhammar i SvT

Timslånga intervjun ”Min sanning” med 77-årige Pehr G Gyllenhammar tisdag kväll i SvT 1 var mycket personlig, Gyllenhammar var chef för Volvo från 35 års ålder under 23 år fram till det dramatiska slutet 1993 då försöket till fusion med Renault sprack. Jag skrev  första biografin ”Gyllenhammar”, Bonniers 1988, tillsammans med Martin Haag. Den gavs ut på danska, norska och finska av de största förlagen i varje land, vilket belyser hur aktiv och internationellt känd Gyllenhammar var. Han blev ju också utnämnd till Sveriges populäraste person åtta år i rad. TV-intervjun visade att han formulerade sig lika väl som förr, nu med klädsam ödmjukhet: ”jag är väl mest känd för mina misslyckanden”.

Det gäller fyra av svenskt näringslivs mest spektakulära och spruckna affärer: fusionen Volvo – Saab-Scania 1977,  låta norrmännen köpa in sig  med 40 procent för ca 750 miljoner kronor i Volvo i utbyte mot olja och gas samt byggandet av en fabrik i Norge för aluminiumbilar 1979, samgåendet med Refaat El-Sayeds Fermenta 1986 där en påstådd doktorshatt men obefintlig sänkte affären och så Renault 1993. Gyllenhammar hade en osedvanlig böjelse för att blanda in regeringar i de planerade affärerna (bland annat var han vän med Olof Palme, de hade också gemensam familjehistoria). 

Gyllenhammars framfart ledde till skepsis och kritik från den gamle Marcus Wallenberg (1899-1982). De försonades dock ett par år före MW:s död och Volvo blev storägare i Atlas Copco och Stora Kopparberg, Gyllenhammar kom att betraktas som tronföljare i Wallenbergimperiet. Men Volvo fick dra sig ur när MW:s son Peter ”Pirre” Wallenberg fick stöd av sfärens ledande direktörer och blivit varm i kläderna.

I TV-intervjun beklagade Gyllenhammar att ingen ordentligt räknat på vad Norge-affären hade kunnat ge.  Sannolikt hade det blivit en lysande affär för de av Volvos gamla ägare som haft kvar sina aktier några årtionden. De många kritiker i näringslivet som tyckte att Gyllenhammar var alltför politisk och för lite affärsman bör idag medge att under hans tid skapade Volvo mycket stora värden också i andra branscher: läkemedel (Pharmacia), livsmedel (Felix, Ekströms nyponsoppa, Sibylla korv, Abba fiskkonserver med Kalles kaviar, Pripps, Ramlösa, mm, mm) samt energi och finans – en hel del tillfördes via finansmannen Anders Walls Beijerinvest. Vidare gick Volvo in i finansvärlden, ett tag ägdes exempelvis Alfred Berg.

Gyllenhammars och Walls personkemi fungerade dock inte tillsammans och efter tre år utmanövererade Gyllenhammar Wall definitivt. Lustigt nog är båda idag börsens äldsta styrelseordförande: Anders Wall, 81 år,  i Beijer Alma och Gyllenhammar, 77 år,  i vindkraftbolaget Arise.

En del blev dåliga affärer men totalt sett blev det bra för flertalet investerare, särskilt om vi betraktar vad efterträdarna gjorde, exempelvis slakten av Pharmacia, som visserligen medfört att en del forskare startade framgångsrika egna bolag.

Det går inte att idag med någon säkerhet räkna ut resultatet av en Renault-affär, bara konstatera att den delvis blivit genomförd när nu Renault är klart störste ägare av börsnoterade lastvagnsbolaget Volvo som i sin tur tagit över Renaults lastbilsaffär.

Hur som helst, Gyllenhammar och även Anders Wall höll oss ekonomijournalister, politiker, ja hela svenska folket, igång med den ena fantastiska idén efter den andra. Vilka tider !

Annonser

There are no comments on this post.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: